TheRymdBoy

God Jul

Publicerad 2014-12-24 08:43:10 i Allmänt,

God jul på er alla medmänniskor. Jaha, då var det julafton igen, det är ju skoj. Loggade just in i banken, men tyvärr så hade jag inte fått in några pengar ännu. Jag har i alla fall lyckats få hem ett halvt kilo prinskorv och en liten burk med rödbetssallad, och frun har gjort köttbullar av lite köttfärs från frysen. Potatis har jag i skafferiet och julmust har jag köpt… och som tur är så är vi absolutister, så brännvin och pilsner klarar vi oss utan.

Svärmor kommer, och hon skulle ta med sig en fårfiol, och äldsta dottern skulle ta med sig bröd. Jag hade en sådan tur att jag fick femhundra kronor av farsan i juklapp/födelsedagspresent, så det räckte till julmaten. Eftersom vi alltid lever spartanskt så är det ingen fara på taket, det är egentligen bara julskinka och ägg som fattas från vårt ordinarie matbord, ja och kanske sill också, men det klarar jag mig utan.

Det är rätt så stressande att ha en tight ekonomi, men annars så tycker jag nästan att det är lite skönt och faktiskt lite coolt att vara en fattiglapp. Barnen tycker inte att det är lika skojigt, men de är ju vuxna nu och kan faktiskt anstränga sig lite mer för att skaffa sig en inkomst. Nu mår ju i och för sig dottern lite för dåligt för att söka jobb, men om hon får rätt hjälp tror jag att hon kan komma igång med arbete snart… men det tar nog en stund till innan hon får hjälp.

Om tre timmar kommer mina tomtenissar hit, och jag har lovat frun att städa upp lite här hemma. Det är inte så mycket att städa faktiskt, huset är femtiosex kvadratmeter, och det är bara att bära in tvättkorgar och klädhögar i mitt rum, så gästerna inte ser bråten, sedan tar det tio minuter att dammsuga skiten… sen duger det. Det skulle varit kul om alla barnen och barnbarn kunde kommit hit och firat med oss, men de har ju sina svärföräldrar att fira hos också. De vuxna får inga julklappar, men barnbarnen får varsin liten grej. Jag köpte fem julklappar för tvåhundra kronor totalt, och det känns bra för att det inte blir en sån stor miljöpåverkan om man jämför många familjers frosseri i julklappar som bara blir sopor när de är förbrukade.

Jag är så jäkla trött bara, ögonen åker ihop på mig hela tiden… trött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela